'Ανθρωποκτονία με κίνητρα έμφυλης βίας': αυτός είναι ο ακριβής όρος για τις δολοφονίες γυναικών, που έχουν γίνει μάστιγα. Αντί να κοιτάζουν την ουσία, κάποιοι θέλουν να επιβάλουν την θεσμοθέτηση του όρου 'γυναικοκτονία', χωρίς να βλέπουν τους κινδύνους που συνεπάγεται για τις ίδιες τις γυναίκες:
1)Η διαγραφή του όρου 'ανθρωποκτονία' ενέχει τον κίνδυνο το κακούργημα της 'γυναικοκτονίας' να αντιμετωπίζεται στο μέλλον ΛΙΓΌΤΕΡΟ (όχι περισσότερο!) αυστηρά από μια δολοφονία ανδρός. Όχι μόνο θεσμικά, αλλά και στην συνείδηση του κόσμου. Θα σου λένε ' έλα μωρέ, μια γυναικοκτονία έκανε...' δηλαδή ο όρος 'γυναικοκτονία' θα αντικαταστήσει τον απαράδεκτο όρο ' έγκλημα τιμής', που κατά κάποιο τρόπο δικαιολογούσε το έγκλημα. Για κάποιους μπορεί να αποτελέσει και τρόπαιο στο βιογραφικό τους! Είναι πολύ μεγάλος ο κίνδυνος με την αλλαγή του όρου, να ευτελιστεί το κακούργημα και να επιφέρει μικρότερες ποινές- για να μην πούμε ότι ανοίγει το παραθυράκι για να υποβιβαστεί στην κατηγορία του πλημμελήματος! Ο όρος 'ανθρωποκτονία' πρέπει να διατηρηθεί για να δείξει ότι το έγκλημα είναι τουλάχιστον ισοβαρές με δολοφονία ανδρός και να προστεθεί το 'κίνητρο έμφυλης βίας', ώστε να επιφέρει ακόμη μεγαλύτερη αυστηρότητα, στοχοποιώντας τα αίτια.
2)Βασική παραδοχή στον σύγχρονο πολιτισμό μας είναι ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίσοι. Ως εκ τούτου, η αφαίρεση οποιασδήποτε ανθρώπινης ζωής, άνδρα, γυναίκας, παιδιού, γέροντος, μαύρου, λευκού κλπ. θα πρέπει, κατά βάση να αντιμετωπίζεται ως ισότιμο ποινικό αδίκημα, με επιβαρυντικά στοιχεία ανάλογα με τα κίνητρα, την κατάσταση του δράστη την στιγμή της τέλεσης κλπ. Ο όρος 'γυναικοκτονία' εισάγει διακρίσεις στην αξία της ανθρώπινης ζωής. Στην περίπτωση της Πάτρας, όπου η μητέρα φέρεται ότι δολοφόνησε τα παιδιά της, κατηγορείται για 'ανθρωποκτονία κατά συρροή', όχι 'παιδοκτονία'. Ανάλογοι κίνδυνοι υπάρχουν π.χ. με την δολοφονία ηλικιωμένων: αν π.χ. εισαχθεί ο όρος 'γεροντοκτονία' (κατ' αναλογία του 'γυναικοκτονία') ενέχει ο κίνδυνος να ευτελιστεί και να μην αντιμετωπίζεται με την βαρύτητα της ανθρωποκτονίας (αλλοιώνοντας στην συνείδηση του κόσμου την σοβαρότητα και αφήνοντας περιθώριο για δικαιολογίες τύπου ' έλα μωρέ, γέρος ήταν, είχε και άνοια, μας κούραζε, δεν καταλάβαινε...κλπ). Με άλλα λόγια, όροι όπως 'γυναικοκτονία', 'παιδοκτονία', 'γεροντοκτονία', εισάγουν την αντίληψη ότι υπάρχουν πολίτες ΔΕΎΤΕΡΗΣ κατηγορίας, των οποίων οι δολοφονίες είναι κάτι ποιοτικά διαφορετικό (υποδεέστερο) από τις δολοφονίες ανδρών!
3) Ο όρος 'ανθρωποκτονία με κίνητρα έμφυλης βίας' είναι πιο συμπεριληπτικός. Πώς θα ονομαστεί αλήθεια μια δολοφονία ατόμου trans ή LGTBQI+; Έχουν δυστυχώς υπάρξει τέτοιες δολοφονίες και τα κίνητρα είναι και πάλι έμφυλης βίας, γιατί σχετίζονται με θέματα φύλου. Αλλά δεν μπορείς να τις αποκαλέσεις 'γυναικοκτονίες', ούτε να θεσμοθετείς ένα διαφορετικό όρο για κάθε κατηγορία ξεχωριστά.
4) Σε κάθε δολοφονία γυναίκας, τα κίνητρα μπορεί να είναι η έμφυλη βία, αλλά ΟΧΙ ΜΟΝΟ! Πολύ συχνά, υπάρχουν και κρυφά οικονομικά κίνητρα πίσω από την δολοφονία της συντρόφου, αποσκοπώντας π.χ. στην εκμετάλλευση της περιουσίας της μέσω των παιδιών. Για παράδειγμα, πριν κάποιο διάστημα, ηλικιωμένος δολοφόνησε την σύζυγό του γιατί δεν έγραφε κάποια οικόπεδα στο όνομα του. Εδώ μπορεί να συνυπάρχει πλεκτάνη ή απάτη με στόχο το κέρδος κι όχι απλά, 'σε σκοτώνω γιατί δεν κάνεις αυτό που λέω εγώ'(αυτό είναι έμφυλη βία). Σε άλλη πρόσφατη περίπτωση, π.χ. με την 17χρονη, ο κατηγορούμενος δήλωσε ότι την δολοφόνησε, όχι επειδή εκείνη ήθελε να τον χωρίσει, αλλά για θρησκευτικούς λόγους. Ισχυρίζεται δηλαδή ότι τα κίνητρα του ήταν ρατσιστικά (διαφορετικό θρήσκευμα). Ήταν όντως έτσι; Ή ήταν κίνητρα έμφυλης βίας; Ή και τα δύο; Αυτό δεν το γνωρίζουμε ακόμη! Πρέπει να διερευνηθεί από την αστυνομία, αν λέει αλήθεια, τι αλλά στοιχεία υπάρχουν, μαρτυρίες, προφίλ δράστη και τελικά μόνο η δικαιοσύνη μπορεί να αποφανθεί τι από όλα ισχύει (μπορεί και όλα μαζί). Όταν λοιπόν τα ΜΜΕ προτρέχουν να χαρακτηρίσουν ένα έγκλημα ως 'γυναικοκτονία', στην ουσία έχουν γίνει αυτόκλητοι δικαστές που έχουν αποφανθεί ότι τα κίνητρα του δράστη είναι ΜΌΝΟ έμφυλης βίας, πριν καν η αστυνομία και η δικαιοσύνη έχουν την ευκαιρία να αποφανθούν για ΟΛΑ τα πιθανά κίνητρα.
Ας επικεντρωθούμε λοιπόν στα ουσιώδη του προβλήματος κι όχι ας αφήσουμε την εμμονή με την τυπολατρία αυτού του όρου, που περιέχει και ανακρίβειες αλλά και πολλούς μελλοντικούς κινδύνους για τις ίδιες τις γυναίκες.
10/8/22