Η Πρεκατέ Βικτωρία είναι ψυχολόγος και συγγραφέας με εκτενή μετεκπαίδευση και εμπειρία στην συμβουλευτική εφήβων, γονέων, ενηλίκων επιζώντων από παιδική κακοποίηση και κακοποιημένων γυναικών. Email: vprek2000@yahoo.gr
Βιβλία της Πρεκατέ Βικτωρίας
YOUTUBE κανάλι Victoria Prekate
Τα μαθήματα της ντουλάπας
Ένιωσα λύπη για πράγματα που είχα αγοράσει ενθουσιωδώς για κάποια καλλιτεχνικά χόμπι, τα οποία τελικά δεν κράτησα για πολύ καιρό. Όμως η πορεία της ζωής έχει διαφορετικές φάσεις. Εκείνο το χόμπι για παράδειγμα, η ζωγραφική, η κεραμική, ήταν για εκείνη την περίοδο. Δεν έχει σημασία αν δεν προχώρησε ή αν δε το συνεχίζω ακόμη. Δεν σημαίνει αποτυχία. Ήταν απλά για εκείνη την περίοδο, κι όπως κάθε εμπειρία, βοηθά το άτομο εκείνη τη στιγμή να αναπτυχθεί, να πλουτίσει εσωτερικά, να μάθει μέσα από την εμπειρία. Τίποτα δεν πάει χαμένο.
Συνηθίζουμε να πιστεύουμε ότι για να αξίζει μια εμπειρία τον κόπο, πρέπει να έχει κάποια παρατηρήσιμα, μετρήσιμα αποτελέσματα, να οδηγήσει κάπου, σε απολαβές, σε επιτεύγματα, χρήματα, καριέρα, γνωριμίες, ή έστω διασκέδαση. Δεν είναι απαραίτητο. Αν μια εμπειρία ζωής -επαγγελματική, ερασιτεχνική, προσωπική- δεν φαίνεται να οδήγησε πουθενά, ακόμη και όταν δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστη, είχε την αξία της, γιατί μέσα από αυτήν το άτομο έμαθε.
Κατάλαβα πόσο γρήγορα η ζωή (και εμείς) αλλάζουμε. Κατάλαβα ότι δεν πρέπει να μένουμε προσκολλημένοι στα αντικείμενα και τον εκάστοτε συμβολισμό τους, όπως επιθυμίες, όνειρα, δικαιώσεις, παρελθόν και μέλλον. Κάποιοι άνθρωποι έχουν έντονη προσκόλληση με τα διακοσμητικά μπιμπελό, σαν να τους δίνουν μια αίγλη κοινωνικής ευμάρειας. Κάποιες γυναίκες, με τα καλλυντικά, τα αξεσουάρ, τα ρούχα, γιατί συμβολίζουν το να είσαι επ΄ άπειρον αρεστή και ποτέ μόνη. Όπως άλλοι, έτσι κι εγώ είχα ιδιαίτερη προσκόλληση με τα βιβλία μου. Που όμως δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώση. Στην πράξη το βιβλίο μπορεί να μείνει για χρόνια κλειστό ή ακόμη κι αν διαβαστεί, να ξεχαστεί την επόμενη ημέρα.
Η ζωή αλλάζει. Οτιδήποτε υλικό, δεν θα αντέξει τη φθορά του χρόνου και αυτά στα οποία αγκιστρωνόμαστε για να νιώσουμε εξασφάλιση κι ανακούφιση –όπως τη νιώθει ο καθένας- αργά ή γρήγορα φθίνουν και φθείρονται. Εντέλει αυτό που απομένει είναι ο εαυτός μας- ο Θεός κι εμείς. Ίσως αν συγκεντρωθεί κανείς ευθύς εξαρχής να δουλέψει αυτή τη σχέση και να δουλέψει τον εαυτό του, ίσως σώσει πολύ χρόνο και κόπο. Ό,τι κι αν κάνουμε στο αναμεταξύ, η σχέση μας με το Θεό και τον εαυτό μας είναι αυτό που θα καθορίσει εντέλει τη ζωή μας.
Επιστρέφω στη ντουλάπα και τα υπόλοιπα μαθήματά της…
Πολλοί σύγχρονοι πνευματικοί δάσκαλοι συμβουλεύουν ότι αν κάποιο αντικείμενο δεν το έχουμε χρησιμοποιήσει για δύο ή τρία χρόνια, είτε να το δώσουμε, είτε να το πετάξουμε. Είναι μια πολύ σημαντική πρακτική , που συμβολίζει το «άδειασμα» του χώρου μας, ώστε να μπορέσουν να μπουν νέες εμπειρίες στη ζωή μας. Επίσης πολεμά την προσκόλληση, το γράπωμα στα αντικείμενα, από τα οποία ενδόμυχα προσδοκούμε να μας δώσουν νόημα, σημασία, λόγο ύπαρξης, ταυτότητα. Δεν είναι εύκολο να το εφαρμόσει κανείς, ιδιαίτερα στην σημερινή καταναλωτική, ματεριαλιστική κοινωνία μας. Αν όμως το καλοσκεφτούμε, όλοι έχουμε πάρα πολλά αντικείμενα που δε χρησιμοποιούμε ποτέ, αλλά δεν τολμούμε να τα πετάξουμε, γιατί τα «λυπόμαστε».
Όμως όλα στη ζωή, είτε ύλη, είτε ενέργεια, είναι δανεικά. Τα χρησιμοποιούμε με ευγνωμοσύνη για κάποιο διάστημα και σκοπό, να βελτιωθούμε, να μάθουμε, να προχωρήσουμε και μετά τα αφήνουμε να επιστρέψουν, κατά προτίμηση με ανακύκλωση, ή δίνοντας τα σε κάποιον που δεν έχει ή που τα χρειάζεται πραγματικά. Κι ο κύκλος της ζωής συνεχίζεται.
Κάτι που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση κατά τη μετακόμιση ίσως φανεί εντελώς αυτονόητο. Τόσο αυτονόητο που δεν έχουμε σταματήσει να αναλογιστούμε τι σημαίνει. Μπορεί στην ντουλάπα μας να βρούμε αντικείμενα από την παιδική μας ηλικία, ρούχα από την πρώιμη νιότη μας, βιβλία από τη φοιτητική μας ζωή που δεν έχουν ξανα-ανοιχτεί έκτοτε, σημειώσεις, αποκόμματα εφημερίδων από αμνημονεύτων χρόνων, λες κι έχουν βγει από άλλο κόσμο…Ένα πράγμα όμως δεν μπορούμε να αποθηκεύσουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα και να το ξαναχρησιμοποιήσουμε. Αυτό είναι η τροφή.
Στην ντουλάπα μας, δεν έχουμε κρατήσει γάλα από την παιδική μας ηλικία. Δεν έχουμε μπισκότα από την πρώιμη νιότη μας. Δεν έχουμε φρούτα από τη φοιτητική μας ζωή. Ακόμη κι αν κατά λάθος τα είχαμε ξεχάσει, θα μας ήταν τώρα παντελώς άχρηστα. Ταυτόχρονα, παρότι μπορεί να μην ξανα-ανοίξαμε το φοιτητικό βιβλίο ή να μην ξαναφορέσαμε εκείνο το καλοκαιρινό ρούχο, το μόνο σίγουρο είναι όλες τις ημέρες που περάσαμε έκτοτε, αναζητήσαμε και καταναλώσαμε τροφή.
Αυτό το λέω, γιατί είμαστε η πρώτη ίσως γενιά που θεωρεί την τροφή αυτονόητη. Και παλεύει και παιδεύεται με όλα τα υπόλοιπα. Η τροφή είναι κάτι που το παίρνεις από το σούπερ μάρκετ. Έχουμε αναλογιστεί όμως την ολοκληρωτική εξάρτηση που ακόμη έχουμε στη φύση για να μας δώσει τροφή? Δεν έχουμε ούτε την τεχνολογία, ούτε τα αποθέματα να κατασκευάσουμε τροφή σε μαζική κλίμακα, που θα μπορούσε να συντηρηθεί για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Ότι κι να κάνουμε, είμαστε απόλυτα εξαρτημένοι από τη φύση να μας δώσει την καθημερινή μας τροφή ανά πάσα στιγμή. Προς το παρόν πολλοί από εμάς στον ανεπτυγμένο κόσμο δεν έχουμε πρόβλημα και μακάρι να ήταν όλοι πάντα έτσι.
Όμως…
δεν έχουμε φερθεί στη φύση και τόσο καλά...
Η σημερινή επίδραση του ανθρώπου στο περιβάλλον κάθε άλλο παρά αειφορία υπόσχεται. Κι ενώ πασχίζουμε κι ασχολούμαστε με ένα σωρό άλλα, αυτοκίνητα, ρούχα, τεχνολογία, διακοσμητικά κλπ κλπ., μας διαφεύγει να σκεφτούμε κατά πόσον η φύση, που θεωρούμε τόσο αυτονόητη, θα μπορέσει να συνεχίσει να μας δίνει καθημερινά την τροφή που μας είναι απαραίτητη. Και η οποία δεν μπορεί να αποθηκευτεί για χρόνια, όπως τα αυτοκίνητα, ρούχα, τεχνολογία, διακοσμητικά κλπ…Μήπως αυτό το αυτονόητο θα πρέπει να το σκεφτούμε λίγο περισσότερο?
Πρεκατέ Βικτωρία, 25/1/10
Λίστα παλαιότερων αναρτήσεων
Σημάδια και προβληματισμοί
Πρόληψη της σεξουαλικής παρενόχλησης: πώς να μιλήσουμε στους εφήβους
Η κουλτούρα του φόβου και της ανημπόριας
Σταθερότητα της αυτοεκτίμησης στην ενήλικη ζωή- αναγωγή στην εθνική αποδυνάμωση
Αγάπη για την πατρίδα
Αυτοκτονικότητα- μια πνευματική θεώρηση
Απελευθέρωση από το παρελθόν
Μισογυνισμός τον 21ο αιώνα, ένα συγκλονιστικό βιβλίο και η τραγική ιστορία μιας αφανούς ηρωίδας
Make believe:Η ετερο-εκπληρούμενη προφητεία
Grooming εφήβων: όταν ο 'έρωτας' ενηλίκου-έφηβης αποκαλύπτει το αληθινό του πρόσωπο
Γυναίκες μόνες στο δυτικό κόσμο: σχολιασμοί σε ένα βιβλίο
Πάσχα 2014
Ακραία βία στα παιδιά
Αυτοτραυματισμός στους εφήβους
"Επανακαλωδίωση" και εργασία
Αφθονία, ευλογία, ασφάλεια
Ψυχολογικό αντίκτυπο της κρίσης στα παιδιά (2)
The way out is the way up
Σχόλια και προτάσεις για την παιδεία
ΕΑρπαγή γης, το νέο κυνήγι θησαυρού των επενδυτών
Καλή χρονιά (ή πώς να την κάνουμε...)
2013
Κλείνοντας το 2013
Έφηβοι και κίνδυνοι στο Διαδίκτυο
Αυτοπροστασία των παιδιών από τη λεκτική βία
Πώς να βοηθήσουμε τα απομονωμένα παιδιά
Ψυχολογική αντιμετώπιση της ανεργίας στους νέους
Η μιντιακή επίθεση στην αθωότητα
Η δύναμη της θετικής σκέψης και η δύναμη του θετικού λόγου
Σκέψεις σχετικά με τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό
Κίνητρα μαθητών για μάθηση και δημιουργικότητα(2)
Κακοποίηση ζώων από παιδιά: αγνωστη,διαδεδομένη συνήθεια
Διαθεματικό μάθημα στην πολική αρκούδα
Σιωπηρή εκπαίδευση των παιδιών στη βία: μια βραδυφλεγής βόμβα;
Η επιλογή της ομορφιάς ή της ασχήμιας στην καθημερινή ζωή
Το σχολείο ως καταφύγιο: Ο ρόλος του σχολείου στην προάσπιση της ψυχικής υγείας των παιδιών
Παρεξηγημένη (κι επικίνδυνη) μεταφυσική
Κακοποίηση μαθητών από εκπαιδευτικούς
Συναισθηματική
υπερφαγία: Όταν το ψυγείο από ‘φίλος’, γίνεται ‘εχθρός’
Αγωγή διαφυλικών σχέσεων στους εφήβους
Παρεξηγημένη υπερηφάνεια και υπεροψία
Οι τρεις μηχανισμοί επιβίωσης και το διαλυτικό του φόβου
Αξίες (των εφήβων;) την εποχή της κρίσης, Β'
Αξίες (των εφήβων;) την εποχή της κρίσης, Α'
Συνεξάρτηση
Η Οιδιπόδεια πληγή
Το ανθρώπινο δικαίωμα του παιδιού να μεγαλώσει χωρίς να μισεί
Το δίλημμα της μετανάστευσης
Καλή χρονιά με χαρά, ζωή και επίγνωση
Συλλογική μαθημένη αβοηθησία
Χριστούγεννα 2012
Ένα αξιοθαύμαστο δώρο, υπενθύμιση της Θείας Χάρης αυτό το χειμώνα
21/12/2012
Η ανάγκη αγωγής στις διαφυλικές σχέσεις για την αντιμετώπιση του τραφικινγκ, των σεξουαλικών εθισμών και της πορνογραφίας
Ποινές και εκφοβισμός στο σχολικό πλαίσιο
Αντιμετώπιση τράφικινγκ: Δύο παραδείγματα γενναιότητας
Αυτοκτονίες λόγω χρεών
Αλλαγή-η πνευματική θεώρηση
Τσιγκουνιά, η πολυπρόσωπη
Κοινωνικο-συναισθηματικές δυσκολίες σε παιδιά με υπο-επίδοση
Αλλαγή και απόλυτη σκέψη
Εκπαίδευση Ειρήνης-Δάσκαλοι Χωρίς Σύνορα
Το μήνυμα της 25ης Μαρτίου 2012, Χρήση των λέξεων σε δύσκολους καιρούς,,Φεβρουάριος 2012,Να θυμηθούμε..., Απεξάρτηση από τον υλισμό, Δουλοπρέπεια και αξιοπρέπεια, Η αυτοεκτίμηση σε σχέσεις που πληγώνουν, Ιανουάριος 2012
Ζητιανιά, ελεημοσύνη κι υπευθυνότητα..., Η παραμέληση του εαυτού στους ενήλικες: Αίτια, μορ..., Αλήθεια νοσταλγούμε το παρελθόν; , 2012: Ελπίδα,αντί για παραίτηση
2011
(Δεκέμβριος 2011): Χριστούγεννα και αντίσταση στην αλλαγή, Κρίση (Μέρος 13ο):Πίστη (και αφθονία) ή τσιγκουνιά (και φτώχεια);, ΚΡΙΣΗ (Μέρος 12ο): Ψυχολογικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στα παιδιά Ψυχολογικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στα πα..., ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ:H ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΩΖΕΙ!!, Πίστη, φόβος και δοτικότητα, Η ορειβασία και οι άστεγοι (Νοέμβριος 2011): Οκτάποδο (Χταπόδι): Το πιο ευφυές ασπόνδυλο, Διαμαρτυρία για τα άθλια θεάματα της τηλεόρασης, Ασκήσεις ενίσχυσης αυτο-εκτίμησης, Κρίση (Mέρος 11ο):Αυτο-εκτίμηση ως έθνος (B'), Φυλλάδιο: Ψυχολογική αντιμεπτώπιση της ανεργίας, Κρίση (Μέρος 10ο): Συμμετοχική δημοκρατία, αυτοεκτ... (Οκτώβριος 2011): Ψυχολογική αντιμετώπιση της ανεργίας Μέρος 2ο, Κρίση (Μέρος 9ο): ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΩΣ ΕΘΝΟΣ Α , Τι έχουμε κάνει στη γη;, Κρίση (μέρος 8ο): ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, Προετοιμασία του παιδιού για την επαγγελματική ζωή...(Σεπτέμβριος 2011): Κρίση (Μέρος 7ο): Δεν μας αξίζει αυτό, ΚΡΙΣΗ (Μέρος 6ο): Γαλήνη ή πανικός, Τι μας ενώνει (Αύγουστος 2011): Κρίση (Μέρος 5ο): Αφθονία ή φόβος της έλλειψης, Ταραχές νέων και παραμέληση (Ιούλιος 2011): Κρίση (Μέρος 4ο):Κοινωνική συνείδηση ή Διαφθορά , Κρίση (Μέρος 3ο) Ηγεσία: Λειτούργημα ή Εξουσία , Κρίση (Μέρος 2ο): Ψυχραιμία ή μίσος (Ιούνιος 2011): Διάκριση στην επιλογή θεραπευτή (Απρίλιος 2011): ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΞΙΩΝ,
(Φεβρουάριος 2011): Η έξοδος από την κακοποιητική συντροφική σχέση, (Ιανουάριος 2011):
2010 (16)
(Νοέμβριος 2010)
2009 (16)
(Δεκέμβριος 2009) H Πολική αρκούδα: ένα αξιοθαύμαστο ζώο, Σύγχρονος ελληνικός σεξισμός και νέα κορίτσια, BURN OUT: Πώς να αποφύγετε την επαγγελματική εξουθ..., Θάνατος για χόμπι (Νοέμβριος 2009) Η φροντίδα μικρών παιδιών με ειδικές ανάγκες, Έφηβοι σε συμμορίες (Αύγουστος 2009) Οι φύλακες των φαναριών, Δυσθυμία-η «καθημερινή» κατάθλιψη, Πένθος: Η ψευδαίσθηση του χρόνου (Ιούνιος 2009) Τηλεοπτική εξαθλίωση, Οικονομική κρίση, Πρωινή προσευχή, Κακοποίηση παιδιών με ειδικές ανάγκες, Σεξουαλικός Εθισμός
Προτεινόμενες οργανώσεις
http://www.heartsandhandsforafrica.com/ (Children in need in
http://www.who-will.org/ (Children in need in
http://www.steppingstonesnigeria.org/ (Βοηθά παιδιά στη Νιγηρία που έχουν κακοποιηθεί)
http://www.diakonia.gr/ Εξαιρετική οργάνωση εθελοντικής παροχής βοήθειας προς παιδιά σε νοσοκομεία και άλλους ευάλωτους πληθυσμούς (Αθήνα).