Τα ακόλουθα άρθρα έχουν γραφεί από την ψυχολόγο και συγγραφέα Πρεκατέ Βικτωρία, πολλά εκ των οποίων έχουν αποσταλεί στον τύπο (όπου είναι γνωστό, αναφέρεται η πηγή δημοσίευσης).Το υλικό εκφράζει τις προσωπικές απόψεις της συγγραφέως και δεν εκπροσωπεί κάποιο φορέα ή οργανισμό. Παρακαλείσθε αν αναδημοσιεύετε κάποιο άρθρο, να αναφέρετε ως πηγή αυτό το ιστολόγιο.

Βιβλία της Πρεκατέ Βικτωρίας

ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΕΚΑΤΕ ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ
1)"Η ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ", Ιατρικές εκδόσεις ΒΗΤΑ,2008, τηλ.για παραγγελίες αντικαταβολή 210-6714371 2)"ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΕΥΤΥΧΙΑ:Πώς να ελευθερωθείτε από μια σχέση που σας πληγώνει και να ανακτήσετε την προσωπική σας δύναμη: Οδηγός αυτοβοήθειας για γυναίκες", ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΗΤΑ, 2011
3)"ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ .Ενίσχυση αυτοπεποίθησης, Εκπαίδευση αξιών και Προετοιμασία για την επαγγελματική ζωή" Εγχειρίδιο με βιωματικές ασκήσεις για γονείς και εκπαιδευτικούς. Από τις Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ, Α έκδοση 2012, Γ 'εκδοση 2022
4)"ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΜΗΤΕΡΑ ". Θεραπευτικός οδηγός για να ξαναβρούμε την ιδανική μητρική αγάπη μέσα μας. Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ 2017
5) "ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ". Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ, 2024
6)Μετάφραση/Επιμέλεια του 'Οδηγού Θεραπείας για τον Βιασμό' της Aphrodite Matsakis. Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ (2007) 7)'Οδηγός εκπαιδευτικών και γονέων για την ανίχνευση της παιδικής κακοποίησης' (A' συγγραφέας) Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ (2007, Β έκδοση 2019)
Η εκπαιδευτικός και ψυχολόγος Πρεκατέ Βικτωρία έχει εκπαιδευτεί στην Αγγλία και ασχοληθεί με θέματα κακοποίησης παιδιών και γυναικών, σεμινάρια αυτοεκτίμησης, θεραπείας τραύματος, κατάθλιψης, αποχωρισμού-απώλειας, καθώς και θέματα ψυχοπαιδαγωγικής στήριξης για μαθητές με δυσκολίες. Σύντομα άρθρα στο facebook.com/victoria.prekate.9
Η εκπαίδευση στην πνευματική ζωή ως ανάγκη του παιδιού και ανθρώπινο δικαίωμά του. Στην Ελλάδα της συναισθηματικής αγριότητας, της διάβρωσης της συμπόνιας, της αλλοτρίωσης κάθε έννοιας ανθρωπιάς, της μετάλλαξης του ‘ενδιαφέροντος για τον άλλον’ σε κακεντρεχές κουτσομπολιό, της αντικατάστασης των αξιών από το lifetsyle, της υιοθέτησης αυτόματων αντανακλαστικών χλευασμού και υποτίμησης οποιασδήποτε μορφής ανθρώπινης αδυναμίας, έχουμε πολλά να επωφεληθούμε από την εκπαίδευση στην πνευματική ζωή της θρησκευτικής παράδοσης του τόπου μας. Περισσότερα εδώ https://brightplanet.blogspot.com/2020/01/blog-post_25.htm

YOUTUBE κανάλι Victoria Prekate

Εκπαιδευτικά βίντεο, ομιλίες, συνεντεύξεις κλπ στο κανάλι youtube Victoria Prekate https://www.youtube.com/channel/UCPQUL5W0B32LIG15tfTS5BA Στο ιστολόγιο αυτό αναρτώνται άρθρα σε σχέση με την προστασία του παιδιού, την πρόληψη και θεραπεία της ενδο-οικογενειακής βίας, τις εφαρμογές της ψυχολογίας στην βελτίωση της καθημερινής ζωής, την σχέση ψυχολογίας και πνευματικής ζωής μέσα από την Ορθοδοξία, καθώς και προσωπικές απόψεις για τρέχοντα θέματα της επικαιρότητας.
myows online copyright protection

Σεξουαλική Βία: Όταν αναδύεται το τραύμα στην μνήμη

Η πρόσφατη, σημαντική αποκάλυψη της πρωταθλήτριας Σ. Μπεκατώρου σχετικά με σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη από παράγοντα σε θέση εξουσίας στον αθλητικό χώρο ξεκίνησε έντονη συζήτηση στην ελληνική κοινωνική σφαίρα για ένα θέμα το οποίο όλοι γνωρίζουμε, αλλά αποσιωπάται συστηματικά. Η ειλικρίνεια στην περιγραφή της εισάγουν ένα πρωτοποριακό άνοιγμα στον κλειστό τοίχο της σιωπής- ντροπής, τον οποίο χτίζει η κοινωνία γύρω από το σεξουαλικό τραύμα. Πολλές γυναίκες που ακούν τις σχετικές ειδήσεις αυτές τις μέρες ίσως νιώθουν ότι δικές τους τραυματικές εμπειρίες αναδύονται, ενώ τα σχόλια που διαβάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανακινούν πιθανές αρνητικές αντιδράσεις που εκείνες εισέπραξαν από το περιβάλλον τους, πριν επιστρέψουν στην μακρά σιωπή.

Αν είστε μία από αυτές τις γυναίκες και νιώθετε αναστάτωση με τη δημόσια συζήτηση, να γνωρίζετε ότι είναι φυσιολογικό. Δεν 'φεύγει' το τραύμα απλά αγνοώντας το. Μπορεί αυτή η δημόσια συζήτηση να είναι οδυνηρή, είναι όμως η αρχή για μια  συλλογική θεραπεία, που έχει καθυστερήσει εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας. Αντίστοιχα θεραπευτική μπορεί να είναι και η ατομική συζήτηση της προσωπικής εμπειρίας της κάθε γυναίκας.Αν βρίσκετε ότι όσα ακούτε ενεργοποιούν συναισθήματα,μην κατακρίνετε τον εαυτό σας και μην το προσπεράσετε. Δώστε λίγο χρόνο σε αυτή την εσωτερική συζήτηση.Αν υπάρχει κάποιο άτομο που εμπιστεύεστε πολύ, μπορείτε να δοκιμάσετε να μιλήσετε, έστω και λιτά στην αρχή. Μπορείτε να ξεκινήσετε λέγοντας: "Όλη η συζήτηση που γίνεται δημόσια σήμερα μου προκαλεί αυτά τα συναισθήματα". Και κρίνετε ανάλογα με τις αντιδράσεις. Αν δεν υπάρχουν υποστηρικτικές αντιδράσεις, δεν φταίτε εσείς για αυτό. Είναι ο τρόπος που έχει γαλουχηθεί μια ολόκληρη κοινωνία. Ακόμη όμως κι αν δεν βρείτε κάποιο υποστηρικτικό φιλικό άτομο (ή ειδικό επαγγελματία) για να μιλήσετε, μπορείτε να το κάνετε εσείς η ίδια για τον εαυτό σας. Ξεκινήστε έναν διάλογο με τον εαυτό σας. Καταγράψτε σκέψεις, συναισθήματα, προτάσεις, φράσεις, μνήμες, γεγονότα, ερμηνείες, με όποιο τρόπο σας έρθουν. Μπορεί να είναι χειμαρρώδης, μπορεί αποσπασματικός - μια λέξη τη φορά. Καταγράψτε το σε ένα τετράδιο που θα είναι για αυτό το σκοπό. Θα είναι η μαρτυρία σας κι ο μάρτυράς σας ταυτόχρονα. Θα είναι το σημείο αναφοράς για την επαφή της σημερινής πραγματικότητας με την προσωπική σας εμπειρία, του εξωτερικού κόσμου με τον εσωτερικό. Κι αυτό από μόνο του είναι πολύ θεραπευτικό - μέχρι να βρείτε κάποιο άτομο εμπιστοσύνης που θα σας πιστέψει και θα σας υποστηρίξει.

Τα συναισθήματα από ένα τέτοιο τραύμα μπορεί να είναι καταιγιστικά. Υπάρχει έντονος φόβος, θυμός και ντροπή - συχνά προσανατολισμένα σε λάθος κατεύθυνση, εξαιτίας των ψευδών πεποιθήσεων μιας ολόκληρης κοινωνίας. Έτσι η ντροπή αντί να βαρύνει τον δράστη στρέφεται από το θύμα εναντίον του εαυτού του. Όχι μόνο για την κακοποίηση, αλλά και για το ότι δεν μίλησε, δεν αντέδρασε, δεν πάλεψε αρκετά, δεν, δεν, δεν... Παραγνωρίζοντας την ανισορροπία δύναμης που υπάρχει σε αυτές τις περιπτώσεις, παραγνωρίζοντας ότι η σεξουαλική κακοποίηση σχετίζεται με την άσκηση εξουσίας  κι όχι με βιολογικές 'ανάγκες'. Η παράλυση/ακινητοποίηση είναι μία από τις τρεις ακούσιες, ενστικτώδεις αντιδράσεις τη στιγμή τραυματικού γεγονότος. Όπως αναφέρει η Ελληνοαμερικανίδα ψυχοθεραπεύτρια Aphrodite Matsakis στο βιβλίο της 'Οδηγός θεραπείας από το βιασμό', τη στιγμή της κακοποίησης η γυναίκα δεν έχει τη δύναμη να αποφασίσει ποιόν μηχανισμό επιβίωσης θα επιλέξει (πάλη, παράλυση, φυγή). Αυτό το αποφασίζουν στιγμιαία οι νευρο-ορμόνες της. Ούτε σχετίζεται η κάθε αντίδραση με κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Κάποιες γυναίκες πάλεψαν και γλύτωσαν, ενώ άλλες τις σκότωσαν, επειδή αντιστάθηκαν. Όλα γίνονται στιγμιαία, απρόβλεπτα και το ένστικτο επιβίωσης παραμερίζει τους οποιουσδήποτε συλλογισμούς. Είναι σημαντικό να το γνωρίζουν όσοι επαγγελματίες ασχολούνται με την σεξουαλική κακοποίηση στο χώρο της δικαιοσύνης: δεν επιλέγει η γυναίκα με ποιον μηχανισμό επιβίωσης θα αντιδράσει εκείνη την στιγμή.Η έλλειψη πάλης δεν σημαίνει συναίνεση. Σημαίνει παράλυση από φόβο.Αυτό είναι ιδιαίτερα ανακουφιστικό να το θυμάται η κάθε γυναίκα-θύμα πριν κατηγορήσει τον εαυτό της με τη μαγική σκέψη ότι αν είχε αντιδράσει διαφορετικά, θα υπήρχε διαφορετική έκβαση. Δεν το γνωρίζουμε αυτό. Συνήθως οι δράστες είναι αποφασισμένοι να κάνουν αυτό που θέλουν. Μπορεί μια διαφορετική έκβαση να ήταν χειρότερη.

Ο τρόπος που τα θύματα ερμηνεύουν το τραύμα, ο τρόπος που το συγκροτούν στην μνήμη τους και οι σκέψεις που χτίζουν γύρω από αυτό, κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στη θεραπεία ή τον επανατραυματισμό. Στην δεύτερη περίπτωση, οι αυτοκατηγορητικές σκέψεις γύρω από το τραύμα συνεχίζουν να τραυματίζουν την γυναίκα ξανά και ξανά. Συχνά οι δευτερογενώς τραυματικές σκέψεις (π.χ. 'εγώ φταίω που δεν το σταμάτησα') προέρχονται από λανθασμένες κοινωνικές πεποιθήσεις και ανόητους μύθους. Η αμφισβήτηση των γνωσιακών σφαλμάτων και η αναδόμηση της ιστορίας της κακοποίησης είναι ουσιαστικής σημασίας για την θεραπεία. Η ευθύνη μετατοπίζεται από το θύμα στον πραγματικό υπεύθυνο, που είναι ο δράστης, αλλά και στην κοινωνία για την παραμέληση μηχανισμών πρόληψης της κακοποίησης. Είναι ουσιαστικής σημασίας να μπορέσει η γυναίκα θύμα να το κάνει πρώτα από όλα για τον εαυτό της: να μετατοπίσει την ευθύνη και την ντροπή εκεί που ανήκει, στον δράστη. Όταν το κάνει αυτό, έχει ανακτήσει ένα σημαντικό μέρος της δύναμής της και ο φόβος μειώνεται. Προφανώς, η Σ. Μπεκατώρου το κατάφερε αυτό και έτσι μπόρεσε να βγει μπροστά, να πει την αλήθεια δημοσίως και να ανοίξει το δρόμο για πολλές άλλες γυναίκες που έχουν υποστεί αντίστοιχο τραύμα.Και για αυτό την ευχαριστούμε.

Πηγή

Matsakis, A. (2007). Οδηγός Θεραπείας από το Βιασμό. Μτφρ, Επιμ. Πρεκατέ, Β. Ιατρικές Εκδόσεις ΒΗΤΑ, Αθήνα

Πρεκατέ Βικτωρία, www.brightplanet.blogspot.gr, 19/2/2021



Αναρτήσεις 2013
Η μιντιακή επίθεση στην αθωότητα
Η δύναμη της θετικής σκέψης και η δύναμη του θετικού λόγου
Σκέψεις σχετικά με τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό
Κίνητρα μαθητών για μάθηση και δημιουργικότητα(2)
Κακοποίηση ζώων από παιδιά: αγνωστη,διαδεδομένη συνήθεια
Διαθεματικό μάθημα στην πολική αρκούδα
Σιωπηρή εκπαίδευση των παιδιών στη βία: μια βραδυφλεγής βόμβα;
Η επιλογή της ομορφιάς ή της ασχήμιας στην καθημερινή ζωή
Το σχολείο ως καταφύγιο: Ο ρόλος του σχολείου στην προάσπιση της ψυχικής υγείας των παιδιών
Παρεξηγημένη (κι επικίνδυνη) μεταφυσική

Κακοποίηση μαθητών από εκπαιδευτικούς
Συναισθηματική
υπερφαγία: Όταν το ψυγείο από ‘φίλος’, γίνεται ‘εχθρός’

Αγωγή διαφυλικών σχέσεων στους εφήβους
Παρεξηγημένη υπερηφάνεια και υπεροψία
Οι τρεις μηχανισμοί επιβίωσης και το διαλυτικό του φόβου
Αξίες (των εφήβων;) την εποχή της κρίσης, Β'
Αξίες (των εφήβων;) την εποχή της κρίσης, Α'
Συνεξάρτηση
Η Οιδιπόδεια πληγή
Το ανθρώπινο δικαίωμα του παιδιού να μεγαλώσει χωρίς να μισεί
Το δίλημμα της μετανάστευσης
Καλή χρονιά με χαρά, ζωή και επίγνωση

Οκτώβρης 2012,Εκπαίδευση Ειρήνης-Δάσκαλοι Χωρίς Σύνορα,Απελευθέρωση από το καλούπι, Σεπτέμβριος 2012,Γαύδος, αρκούδες και Σομαλία, Αγχώδης διαταραχή και κρίσεις πανικού,Μιντιακή αισθητική και απλότητα, Αύγουστος 2012,Ζηλοφθονία:Εθνικό πάθος;,Ελευθερία επιλογής,Προβολή κι ενοχή(Η βροχή της λύπης),Ψυχολογική στάση απέναντι στην ηγεσία,Η μιντιακή τρομολαγνεία και πώς να προστατευτούμε , Ιούνιος 2012,Η αποξένωση στην ελληνική οικογένεια εν μέσω κρίσης, Μάιος 2012,Εθισμός στο χρήμα,Πώς να βοηθήσουμε τους άστεγους,Η βροχή του φόβου,Υστερόγραφο στην αναλογία της κακοποιημένης γυναίκας,Εθνική εξάρτηση,Ποινικοποίηση της φτώχειας, ποινικοποίηση της ασθένειας Απρίλιος 2012,Η μικροβιοφοβία ως παράγοντας διακρίσεων, Ένα συγκινητικό συμβάν και ο ρατσισμός, Ο πολύ ύπουλος ρατσισμός Νο 2, Μετανάστες και ο πολύ ύπουλος ρατσισμός, Αναβλητικότητα:Τι είναι;Πώς αντιμετωπίζεται;, Μάρτιος 2012
Το μήνυμα της 25ης Μαρτίου 2012, Χρήση των λέξεων σε δύσκολους καιρούς,,Φεβρουάριος 2012,Να θυμηθούμε..., Απεξάρτηση από τον υλισμό, Δουλοπρέπεια και αξιοπρέπεια, Η αυτοεκτίμηση σε σχέσεις που πληγώνουν, Ιανουάριος 2012
Ζητιανιά, ελεημοσύνη κι υπευθυνότητα..., Η παραμέληση του εαυτού στους ενήλικες: Αίτια, μορ..., Αλήθεια νοσταλγούμε το παρελθόν; , 2012: Ελπίδα,αντί για παραίτηση

2011
(Δεκέμβριος 2011): Χριστούγεννα και αντίσταση στην αλλαγή, Κρίση (Μέρος 13ο):Πίστη (και αφθονία) ή τσιγκουνιά (και φτώχεια);, ΚΡΙΣΗ (Μέρος 12ο): Ψυχολογικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στα παιδιά Ψυχολογικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στα πα..., ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ:H ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΩΖΕΙ!!, Πίστη, φόβος και δοτικότητα, Η ορειβασία και οι άστεγοι (Νοέμβριος 2011): Οκτάποδο (Χταπόδι): Το πιο ευφυές ασπόνδυλο, Διαμαρτυρία για τα άθλια θεάματα της τηλεόρασης, Ασκήσεις ενίσχυσης αυτο-εκτίμησης, Κρίση (Mέρος 11ο):Αυτο-εκτίμηση ως έθνος (B'), Φυλλάδιο: Ψυχολογική αντιμεπτώπιση της ανεργίας, Κρίση (Μέρος 10ο): Συμμετοχική δημοκρατία, αυτοεκτ... (Οκτώβριος 2011): Ψυχολογική αντιμετώπιση της ανεργίας Μέρος 2ο, Κρίση (Μέρος 9ο): ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΩΣ ΕΘΝΟΣ Α , Τι έχουμε κάνει στη γη;, Κρίση (μέρος 8ο): ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, Προετοιμασία του παιδιού για την επαγγελματική ζωή...(Σεπτέμβριος 2011): Κρίση (Μέρος 7ο): Δεν μας αξίζει αυτό, ΚΡΙΣΗ (Μέρος 6ο): Γαλήνη ή πανικός, Τι μας ενώνει (Αύγουστος 2011): Κρίση (Μέρος 5ο): Αφθονία ή φόβος της έλλειψης, Ταραχές νέων και παραμέληση (Ιούλιος 2011): Κρίση (Μέρος 4ο):Κοινωνική συνείδηση ή Διαφθορά , Κρίση (Μέρος 3ο) Ηγεσία: Λειτούργημα ή Εξουσία , Κρίση (Μέρος 2ο): Ψυχραιμία ή μίσος (Ιούνιος 2011): Διάκριση στην επιλογή θεραπευτή (Απρίλιος 2011): ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΞΙΩΝ, Τα διδάγματα της Φουκουσίμα (Μάρτιος 2011): Προσκόληση στα βρέφη κι αίσθηση του εαυτού, Παιδόφιλοι και θεραπεία

(Φεβρουάριος 2011): Η έξοδος από την κακοποιητική συντροφική σχέση, (Ιανουάριος 2011): Σεβασμός στα ζώα

2010 (16)

(Νοέμβριος 2010) Αυτοδιαχείριση και κρίση: πόσο προετοιμασμένοι είμ..., Πνευματική διάσταση της μετανάστευσης, The Earth is our home, Η Γη είναι το σπίτι μας (Αύγουστος 2010) Ανθρώπινες σχέσεις ή δημόσιες σχέσεις?, Το απαράδεκτο "τραγούδι" της "μπεμπε-λιλή" Ιούλιος, Διακοπές κι αποστεωμένα ζώα, Κοινωνικός ρόλος των σούπερ-μάρκετ; (Ιούνιος 2010) Ψυχολογική αντιμετώπιση της ανεργίας, Όταν κατακρίνουμε και δαχτυλοδείχνουμε…, Κακοποίηση παιδιών σε ιδρύματα φιλοξενίας, Ένα πρόβλημα με τις Πανελλήνιες (Απρίλιος 2010) Οικονομική κρίση στην Ελλάδα, Η κατανάλωση κρεάτος στον πλανήτη των 7δις (Ιανουάριος 2010) Τα μαθήματα της ντουλάπας, Καλή χρονιά με εθελοντισμό

2009 (16)

(Δεκέμβριος 2009) H Πολική αρκούδα: ένα αξιοθαύμαστο ζώο, Σύγχρονος ελληνικός σεξισμός και νέα κορίτσια, BURN OUT: Πώς να αποφύγετε την επαγγελματική εξουθ..., Θάνατος για χόμπι (Νοέμβριος 2009) Η φροντίδα μικρών παιδιών με ειδικές ανάγκες, Έφηβοι σε συμμορίες (Αύγουστος 2009) Οι φύλακες των φαναριών, Δυσθυμία-η «καθημερινή» κατάθλιψη, Πένθος: Η ψευδαίσθηση του χρόνου (Ιούνιος 2009) Τηλεοπτική εξαθλίωση, Οικονομική κρίση, Πρωινή προσευχή, Κακοποίηση παιδιών με ειδικές ανάγκες, Σεξουαλικός Εθισμός


Προτεινόμενες οργανώσεις

http://www.heartsandhandsforafrica.com/ (Children in need in Zambia and S.Africa)



http://www.who-will.org/ (Children in need in Cambodia)



http://www.steppingstonesnigeria.org/ (Βοηθά παιδιά στη Νιγηρία που έχουν κακοποιηθεί)



http://www.diakonia.gr/ Εξαιρετική οργάνωση εθελοντικής παροχής βοήθειας προς παιδιά σε νοσοκομεία και άλλους ευάλωτους πληθυσμούς (Αθήνα).