Ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Πνεύματος, σκεφτόμουν ότι το μεγαλύτερο αγαθό που μας έδωσε ο Θεός: την ελευθερία. Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο ελεύθερο. Ελεύθερο στην σκέψη, ελεύθερο στην βούληση, ελεύθερο στην επιλογή να εγκαταλείψει ακόμη και τον ίδιο τον Δημιουργό του ή να επιστρέψει σε Εκείνον εφόσον το θελήσει. Ελεύθερο να γίνει φορέας του Αγίου Πνεύματος, αν επιλέξει το σωστό (αντί για το εύκολο), το αγαθό (αντί για το συμφέρον), το αληθές (αντί για το δημοφιλές ). Δεν είμαστε αυτό που μας έχουν πει ότι είμαστε, δεν είμαστε αυτό που θέλουν κάποιοι να είμαστε, δεν είμαστε αυτό που μας υποχρεώνουν να κάνουμε ότι είμαστε, δεν είμαστε 'hackable animals', όπως διακηρύττει το αγαπημένο παιδί των παγκόσμιων media, αποκαλούμενος δήθεν 'κορυφαίος διανοητής' της σύγχρονης εποχής...Είμαστε ελεύθεροι, με ελεύθερη βούληση. Έτσι δημιουργηθήκαμε, έτσι είναι η φύση μας, κι αν δεν εκτιμήσουμε το υπέρτατο δώρο της ελευθερίας και συνεχίσουμε να την παραδίδουμε εθελοδουλικά, θα υποφέρουμε... όσο γλυκά και αν είναι τα ανταλλάγματα για την παράδοση μας.
Υ.Γ. Χωρίς να προσπαθώ σε καμία περίπτωση να κάνω θεολογική ανάλυση (δεν είμαι καταρτισμένη για κάτι τέτοιο), η έννοια της Αγίας Τριάδας, όπως την αναλύει ο Άγιος Νεκτάριος, μου έλυσε πολλά ερωτηματικά σε σχέση με την θεϊκή φύση, που με ταλάνιζαν από την περίοδο που διάβαζα βιβλία λαϊκής ψυχολογίας τύπου νέας εποχής... Αυτά τα βιβλία ποπ ψυχολογίας λοιπόν λένε ότι 'ο Θεός είναι μέσα μας'. Αυτό πράγματι ακούγεται πολύ ελκυστικό, ιδιαίτερα, για όσους αντιδρούν στην ιδέα οποιασδήποτε μορφής εξουσίας ή άνωθεν επιβεβλημένου ελέγχου. Κατανοητό, κι εμένα μου άρεσε η ιδέα. Το πρόβλημα όμως είναι, πώς εμείς πολύ συχνά, νιώθουμε αδύναμοι. Πώς γίνεται να νιώθουμε αδύναμοι, αν μέσα μας έχουμε συνεχώς τον Θεό; Προσωπικά, είχα την ανάγκη να αποτανθώ σε κάτι που είναι μέσα σε εμένα, αλλά και πέρα από εμένα και πάνω από εμένα. Ταυτόχρονα, είχα την ανάγκη να μιλήσω σε κάποιον που να θεωρώ 'φίλο', φίλο απεριόριστης εμπιστοσύνης και πού θα βρίσκεται πάντα κοντά μου. Όλες αυτές οι ανάγκες δυσκολευόμουν να τις καλύψω μόνο από κάτι 'μέσα μου'. Την λύση μου την έδωσε ο Άγιος Νεκτάριος με τον ορισμό του της Αγίας Τριάδας: Ο Θεός είναι η θεϊκή φύση, ο δημιουργός πάνω από εμάς. Ο Χριστός είναι η θεϊκή φύση, ο ενσαρκωμένος Αδελφός που περπατά μαζί με εμάς. Το Άγιο Πνεύμα είναι η θεϊκή φύση που έχει εμφυσήσει ο Θεός μέσα σε εμάς. Οι τρεις φύσεις ενωμένες σε μια αδιαίρετη Τριάδα. Δεν ξέρω αν χρησιμοποιώ τις σωστές λέξεις για να αποδώσω με ακρίβεια τις θεολογικές έννοιες, πάντως εμένα αυτή η περιγραφή μου έλυσε και τις απορίες αλλά και τις ανάγκες που είχα....