Μεγάλη Παρασκευή σήμερα στην Ελλάδα του 2020 και ο Χριστός ξανασταυρώνεται σε 5 πράξεις. Η Εκκλησία εδώ και κάποιες μέρες δέχεται συνεχείς, συντονισμένες και στοχευμένες επιθέσεις από όλο το λεγόμενο ‘σύστημα’, δηλαδή σχεδόν όλο το φάσμα του πολιτικού χώρου, τα υποχείρια ΜΜΕ, την αμφιβόλου αντικειμενικότητας τάξη των ‘ειδικών’ και δυστυχώς, τη σιωπηλή ανοχή μεγάλου τμήματος της Ιεραρχίας.
Μεγάλη Παρασκευή σήμερα και δόθηκε το πιο χαρακτηριστικό στίγμα των προθέσεων τους με το να μην επιτρέψουν την πρόσβαση ούτε στα νεκροταφεία. Τα νεκροταφεία είναι υπαίθριοι χώροι και μπορούν κάλλιστα να υπάρχουν υπεύθυνοι της ενορίας και του δήμου στην είσοδο που θα επιτρέπουν ελεγχόμενο ροή πιστών, π.χ. 2 άτομα κάθε φορά για 10 λεπτά, δύο μπαίνουν-δύο βγαίνουν, μέγιστος αριθμός 2 άτομα ανά 10 τμ, ώστε να μπορέσει ο κόσμος να κλάψει τους νεκρούς του, μέρες που είναι… Η μόνη παρηγοριά και βοήθεια που έχουμε απέναντι στο θάνατο είναι ο Χριστός. Αυτοί όμως δεν σεβάστηκαν ούτε το μυστήριο του θανάτου, ούτε τη θρησκευτική διάσταση της ημέρας.
Πολλές πρακτικές λύσεις εναντίον της διάδοσης του ιού έχουν προταθεί, ώστε να γίνει κανονικά η συμμετοχή των πιστών στις ακολουθίες, π.χ. 1 πιστός ανά 10 τμ, γάντια, μάσκες, υπαίθρια τέλεση με μεγάφωνα, σύναξη των πιστών στο προαύλιο της εκκλησίας με διαχωριστικές ταινίες/κιγκλιδώματα για την τήρηση αποστάσεων, περιφρούρηση από αστυνομία για αποφυγή συνωστισμού κλπ. Όσο για τη Θεία Μετάληψη εμείς δεν το δεχόμαστε ότι μεταδίδεται ο ιός με τη Θεία Κοινωνία, αλλά εκείνοι από την μεριά τους, επιμένουν ότι μεταδίδεται. Θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος, ώστε να μην έχουν επιχείρημα. Θα μπορούσε π.χ. να κοινωνά ένας μικρός αριθμός πιστών εναλλάξ, που δεν ανήκει σε ομάδα κινδύνου ή ευπαθή ομάδα, π.χ. λίγες οικογένειες κάθε φορά. Όμως καμία πρόταση δεν συζητήθηκε καν. Η μόνη ‘λύση’ που θέλησαν από την αρχή να επιβάλλουν ήταν η καθολική και αδιάκριτη απαγόρευση.
Πράξη 1η) Ως απάντηση στις προτάσεις της Ιεραρχίας για μειωμένη τέλεση των Ακολουθιών και λιτή τέλεση της Θείας Λειτουργίας στις 16/3/2020, η κυβέρνηση απαγόρευσε ΚΑΘΕ ιεροπραξία από 16/3 ως 30/3 ακόμη και στα μοναστήρια, ακόμη και κεκλεισμένων των θυρών, ακόμη και την εξομολόγηση, παρόλο που αφορά μόνο ΔΥΟ άτομα σε έναν ολόκληρο ναό. Με λογική ‘Αποφασίζομεν και διατάζομεν’ επέβαλαν απαγορεύσεις που παραβιάζουν συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα. Η απόρριψη από το ΣΤΕ της προσφυγής 4 ατόμων για την απαγόρευση της λατρείας ήταν γενικόλογη και αόριστη ‘για την προφύλαξη της δημόσιας υγείας’ (πηγή 1), χωρίς όμως να δίνει κανένα αναλυτικό ιατρικό επιχείρημα για το πώς π.χ. η εξομολόγηση σε απόσταση 2μ βάζει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Ο καθολικός αποκλεισμός των πιστών από τα Μυστήρια συνεχίστηκε με την αβάσιμη ‘πρόβλεψη’ ότι ‘θα γίνει συνωστισμός’. Είναι χείριστου είδους προκατάληψη εναντίον των Ορθοδόξων χριστιανών να θεωρείται δεδομένο ότι θα συμπεριφερθούν ως άναρχο κοπάδι (ενώ οι πολίτες στα σούπερ μάρκετ συμπεριφέρονται με υπακοή και υπευθυνότητα!). Άλλες απαγορεύσεις, όπως η μεταφορά του Αγίου Φωτός στα σπίτια, από τον κάθε δήμο σε φαναράκι χωρίς τη φυσική παρουσία των πιστών ή η απαγόρευση περιφοράς του Επιταφίου, συνοδεία αστυνομίας, με τους πιστούς στα μπαλκόνια, δεν είχαν καν το πρόσχημα του συνωστισμού. Ούτε πρόσχημα, ούτε επιχείρημα, ούτε λογική. Αποφασίζομεν και διατάζομεν.
Η επικοινωνιακή προσέγγιση στο θέμα των μέτρων ήταν ψυχολογικά χειριστική: α) Κατατρομοκράτηση: ‘Αν δεν κάνετε αυτό που λέμε, θα γίνουμε Ιταλία(2). β) Ενοχοποίηση: ‘Εσείς φταίτε για τα μέτρα, γιατί είστε κοινωνικά ανεύθυνοι’ (3). γ)Εισαγωγή κοινωνικού αυτοματισμού και ανθρωποφαγίας. Όχι μόνο στοχοποιούν τους χριστιανούς ως ‘κίνδυνο για τη δημόσια υγεία’, αλλά προσπαθούν να εισάγουν και ανταγωνισμό ανάμεσά μας, π.χ. ‘Κάποιοι πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι περισσότερο χριστιανοί από τους άλλους’ (4)! δ)Μετά από όλα αυτά, αρχίζουν τα καλοπιάσματα, τύπου ‘όλοι μαζί’…. Όλοι μαζί μπορούμε…. Όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε…. Όλοι μαζί θα ξεπεράσουμε την κρίση… Όλοι μαζί θα σηκώσουμε (!) αυτόν τον Γολγοθά…(5).
Δεν αρκούνται στα καθαρά επιστημονικά επιχειρήματα σε σχέση με τη μετάδοση του ιού, αλλά διατυμπανίζουν τη δική τους προσωπική άποψη για τα ιερά Μυστήρια, τις ιερές ημέρες, τις ιερές παραδόσεις. Επαναλάμβαναν ξανά και ξανά: ‘Αυτό το Πάσχα θα είναι διαφορετικό, αυτό το Πάσχα θα είναι διαφορετικό’ (6). Τι ακριβώς εννοούσαν αλήθεια; Γιατί δεν έλεγαν: ‘Φέτος ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ του Πάσχα θα είναι διαφορετικός; ’ Το Πάσχα είναι πάντα το ίδιο, Άγια Πάθη, Αγία Ανάσταση -ανεξάρτητα από το πώς τα γιορτάζουμε! Γιατί θα πρέπει ‘όλοι μαζί’ να υιοθετήσουμε την ιδέα για το ‘αλλιώτικο’ Πάσχα, μετά από το οποίο, όπως μας είπαν, θα ‘ξεκινήσει η μετάβαση σε μια νέα εποχή’; (7). Τι εννοούν με όλα αυτά;
Πράξη 2η). Το σύνολο σχεδόν του υπόλοιπου πολιτικού κόσμου, είτε σιωπώντας, είτε με ενάντιες δηλώσεις, είτε ακόμη και με παρεμβάσεις. Οι όποιες δηλώσεις υπέρ ήταν ελάχιστες, αδύναμες, μεμονωμένες… Ακόμη κι όταν αυτή η κυβέρνηση έκανε μια υπόνοια χαλάρωσης ότι θα μπορούσε η δήλωση μετακίνησης για άλλο λόγο να επιτρέπει στους πιστούς να ανάβουν ένα κερί στην εκκλησία το Πάσχα, η αντιπολίτευση βγήκε μπροστά με δηλώσεις για διγλωσσία της κυβέρνησης και απαίτησε να μη πάει κανείς (8). Στην ανακοίνωση δεν ετέθη καν θέμα συνωστισμού. Το θέμα ήταν να μην πάει κανείς και καθόλου! Κάποια δε, φιλικά προς την αντιπολίτευση, μέσα έχουν επιδοθεί σε άνευ προηγουμένου παραλήρημα λάσπης και ειρωνείας με τίτλους δημοσιευμάτων, όπως ‘τέταρτο συννεφάκι αριστερά’, ’η μεγαλοδύναμη τορπίλη’, ‘θρησκολαϊκισμού το ανάγνωσμα’, ‘εδώ παππάς, εκεί παππάς’ κλπ (9). Εκτός από προσβλητική ειρωνεία, δεν υπάρχει σε κανένα δημοσίευμα κανένα επιχείρημα μετάδοσης του ιού σε σχέση με τα προτεινόμενα μέτρα αποφυγής συνωστισμού. Τέλος, είδαν τον πόλεμο εναντίον της Εκκλησίας οι αντιεξουσιαστές-αντισυστημικοί ή όπως αλλιώς αυτό-αποκαλούνται και οι βανδαλισμοί εκκλησιών εντάθηκαν. Πήραν θάρρος! Αποκρουστικά γκράφιτι βεβηλωμένων εκκλησιών τις τελευταίες ημέρες, όπως ‘Μακάρι να καταργηθούν και τα Χριστούγεννα’, ‘Φίλα το χέρι του παπά, γεύσου το θάνατο μετά’ και άλλα πολύ χειρότερα (10, 11).
Πράξη 3η) Τα ΜΜΕ. Άθλιος πόλεμος, κυρίως στο να μειωθεί στη συνείδηση του κόσμου η αξία της τέλεσης και συμμετοχής στα Μυστήρια και τις Ακολουθίες, η να μειωθεί η ίδια η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας. Επιλεκτικά πλάνα από λίγους πιστούς σε μια εκκλησία παρουσιάζονταν σαν να συνέβαιναν σε κάθε εκκλησία σε όλη την Ελλάδα. Παραπλανητικοί τίτλοι για συρροή πιστών και δήθεν επεισοδιακούς συνωστισμούς, που αναρωτιέται κανείς αν όντως έγιναν και ποιοι ήταν πραγματικά από πίσω (η προβοκάτσια είναι θέμα για το οποίο θα πρέπει να προσέξει ιδιαίτερα η Εκκλησία από εδώ και στο εξής). Ο κάθε παπαγάλος του συστήματος μιλούσε με προσβλητικό τρόπο για τη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας. Η κάθε κοκκεταρισμένη παρουσιάστρια είχε άποψη για τη Θεία Κοινωνία. Οι παρουσιαστές να οδύρονται για το λεγόμενο ‘κουταλάκι’.... Αλήθεια, αφού τόσο κόπτονται για τα ‘κουταλάκια’, γιατί δεν πήγαν να κάνουν έλεγχο σε όλα τα take away για το πόσο καθαρίζει ο κάθε σερβιτόρος το κουταλάκι με το οποίο ανακατεύει το φρεντοτσίνο, αν φοράει μάσκα, αν πλένει τα χέρια του, αν έχει πυρετό; Αν κόπτονται για το ‘κουταλάκι’ όπως λένε, γιατί δεν έχουν συνεχείς ελέγχους σε κάθε κουζίνα εστιατορίου, σε κάθε καφέ, σε κάθε φαγάδικο, σε κάθε φούρνο, σε κάθε πλυντήριο πιάτων, πριν ξαναμιλήσουν για απαγόρευση της Θείας Κοινωνίας, που είναι το ίδιο Σώμα κι Αίμα Χριστού! Ευτέλισαν τη Θεία Κοινωνία σε μια διαδικασία μετάδοσης ιού, όπως το άπλυτο κουταλάκι φρεντοτσίνο!
Όσο για τις διαδικτυακές μεταδόσεις, τι να πει κανείς… Η μετάδοση της ακολουθίας διακόπτεται από διαφημίσεις! Ο συμβολισμός ξεκάθαρος - το χρήμα είναι ανώτερο από τον Χριστό! Η ακολουθία του Νυμφίου διακόπτεται για το διάγγελμα πολιτικού! Και πάλι, ο συμβολισμός ξεκάθαρος! Ο πρωθυπουργός είναι ανώτερος από τον Χριστό! Και πάλι το μήνυμα είναι: ‘Ευτελίστε τα μυστήρια’.
Πράξη 4η). Η παντογνώστρια τάξη των ‘ειδικών’. Όλοι εμείς είμαστε αδαείς, άσχετοι, ανεπίδεκτοι και ανίκανοι να διερευνήσουμε από μόνοι μας. Οι πληροφορίες για τον κορονοϊό είναι αποκλειστικό απόκτημα μιας κλειστής κάστας ‘ειδικών’ που έχει το χρίσμα να κατέχει τη Γνώση…. Εμείς δεν έχουμε τη νοημοσύνη να καταλάβουμε αυτά που μας λένε και σίγουρα δεν έχουμε την δεξιότητα να διασταυρώσουμε πληροφορίες σχετικά με την εγκυρότητά τους. Μας είπαν: α) ότι η μάσκα δε συστήνεται στον υγιή πληθυσμό (12), ενώ οι περισσότερες χώρες πια την υιοθετούν (13), β) ότι δεν συστήνονται τα γάντια μιας χρήσης στο γενικό πληθυσμό (14), ενώ πολλοί ειδικοί στο εξωτερικό τα συστήνουν (15), γ) ότι δεν συστήνει τα μαζικά τεστ (16), ενώ φαίνεται να αποτελεί το βασικό παράγοντα στις χώρες και περιοχές επιτυχίας περιορισμού της νόσου (17). Δεν είμαι γιατρός, γνωρίζω όμως ότι πριν αποδεχθώ κάτι ως αδιαπραγμάτευτη αλήθεια, πρέπει να το ψάξω. Όσο κι αν τους εξιδανικεύουν τα ΜΜΕ, αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι αυθεντίες. Η δε μετάφρασή των απόψεών τους σε μέτρα μαζικής τροποποίησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι θέμα πολιτικών επιλογών κι εκεί οφείλουμε να έχουμε πολύπλευρα ενημερωμένη γνώμη!
Όσον αφορά στην επικοινωνιακή προσέγγιση των ‘ειδικών’, και πάλι η Εκκλησία έχει στοχοποιηθεί. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, καθηγητής Λοιμωξιολογίας είπε: 'Τρέμω το Πάσχα και τρέμω στην σκέψη ότι χιλιάδες θα προσκυνήσουν φέτος τον Επιτάφιο... εστία διασποράς του ιού' (18). Και πάλι, αντί να επικεντρώνονται σε επιχειρήματα ιατρικής φύσεως, προσβάλουν ευθέως τα ιερά μας σύμβολα και τις ιερές μας εορτές. Ο Επιτάφιος και ο Σταυρός δεν είναι εστίες διασποράς ασθενειών, όπως διατείνονται! Για να μην έχουν δικαιολογία, θα μπορούσε η προσκύνησις να γίνει με μετάνοια πίσω από διαχωριστική κορδέλα στα 50 εκατοστά μπροστά από τον Επιτάφιο, ένας πιστός κάθε φορά. Ούτε αυτό συζήτησαν, αλλά προσέβαλλαν ευθέως τα ίδια τα Άχραντα Πάθη, τα ίδια τα σύμβολα, το ίδιο το Πάσχα… Άλλες φωνές επιστημόνων που διαφοροποιήθηκαν, όπως εκείνη της Καθηγήτριας Λοιμωξιολογίας κ. Γιαμαρέλλου, δέχθηκαν επιθέσεις κι αποσιωπήθηκαν τελικά από τα ΜΜΕ.
Πράξη 5η). Η ίδια η ιεραρχία. Αδύναμη, φοβική, υποτακτική στις εντολές της κυβέρνησης χωρίς διεκδίκηση. Κι ενώ υπήρξαν κάποιες λαμπρές εξαιρέσεις ιεραρχών (π.χ. ο μητροπολίτης Κυθήρων πηγή 19, ο μητροπολίτης Σιδηροκάστρου πηγή 20),άλλοι έκαναν δηλώσεις τέτοιας χαλαρότητας για την καθιερωμένη λατρεία που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν δεν την οδηγούν να εκφυλιστεί μόνιμα πλέον σε έναν δυτικού τύπου συμβολισμό και τίποτα παραπάνω. Δηλώσεις γενικευμένων χαρακτηρισμών, όπως αυτές του μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνάτιου ότι η Θεία Κοινωνία δεν είναι Θεία Κοινωνία όταν δεν κοινωνούμε όλοι μαζί ή όταν γίνεται κατά τρόπο μυστικό ή ιδιαίτερο (πηγή 21) σε κάνουν να απορείς αν αυτό που εννοεί ο Σεβασμιότατος είναι ότι τα Τίμια Δώρα δεν μετατρέπονται σε Σώμα και Αίμα Χριστού αν δε δώσει το ΟΚ κάποιος πολιτικός;! Ο ίδιος ιεράρχης σε παλαιότερη δήλωση του είχε αναφέρει ότι όποιος δεν προσφέρει στους πρόσφυγες δεν είναι χριστιανός (πηγή 22) . Πώς εκτοξεύονται τόσο εύκολα δηλώσεις αφαίρεσης ταυτότητας, π.χ. δεν είναι Θεία Κοινωνία, δεν είναι χριστιανός... Προσφέρω χρόνια στους πρόσφυγες εθελοντικά από την αρχή του προσφυγικού, όμως με τίποτα δεν θα αποκαλούσα κάποιον ‘μη χριστιανό’ επειδή ανησυχεί για τον τρόπο που εισέρχονται στη χώρα, για τον τρόπο που τους χρησιμοποιεί η Τουρκία, για τα πολιτικά και οικονομικά παιχνίδια των ΜΚΟ, για τη δυνατότητα επιβίωσής τους στον τόπο μας… Τα θέματα είναι πολύ πολύπλοκα για να πετάγονται τέτοιες καταδικαστικές δηλώσεις. Το αν είναι κάποιος χριστιανός ή όχι, ας το κρίνει ο πνευματικός του ή εντέλει, ας το κρίνει ο ίδιος ο Θεός.
Ιδιαίτερα επίσης προβληματίζει ο τρόπος που πολλοί ιεράρχες τελευταία παρουσιάζουν τη λατρευτική ζωή με έναν υπερβολικά συμβολικό τρόπο… Δεν πειράζει και τόσο αν το Άγιο Φως δεν έρθει σπίτι μας, 'θα έρθει στις καρδιές μας'…(πηγή 23) Δεν πειράζει και τόσο αν δεν πάμε στην εκκλησία, 'το σπίτι μετατρέπεται σε εκκλησία' (πηγή 24). Δεν πειράζει και τόσο αν δεν παρευρίσκονται οι πιστοί, το εκκλησίασμα είναι ένα μαζί με τους ιερείς ακόμη κι από μακριά…
Όχι Σεβασμιότατοι πειράζει! Όλα αυτά ισχύουν μόνο για περιπτώσεις πραγματικά ανωτέρας βίας κι όχι για περιπτώσεις που μπορούν να πραγματοποιηθούν με ασφάλεια αλλά κάποιοι το απαγορεύουν για δικούς τους λόγους. Όλα αυτά τα αφηρημένα και φιλοσοφικά θα φτάσουν σε σημείο να ακυρώνουν τη λατρεία. Η καθιερωμένη λατρεία έχει το λόγο της που εκτελείται έτσι όπως εκτελείται. Τα Τίμια Δώρα είναι Σώμα και Αίμα Χριστού και ΕΧΕΙ σημασία αν ένας σημαντικός αριθμός ατόμων δεν τα λαμβάνει, ιδιαίτερα το Άγιο Πάσχα, ιδιαίτερα σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο, όπως σήμερα. Αυτός ήταν ο στόχος και δυστυχώς η Ιεραρχία το επέτρεψε.
Τα Μυστήρια ευτελίζονται. Τα Μυστήρια απαγορεύονται. Τα Μυστήρια γελοιοποιούνται. Τα Μυστήρια αλλοιώνονται. Τα Μυστήρια καταγγέλλονται.
Ελλάδα 2020. Ο Χριστός ξανασταυρώνεται σε 5 πράξεις.